رادینرادین، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 14 روز سن داره

رادین اقا عشق ماما نفس بابا

اسباب بازی های سنین مختلف کودک

1390/8/21 0:43
1,023 بازدید
اشتراک گذاری

اسباب بازی های سنین مختلف کودک

در کنار صحبت ها و نوازش های پدر و مادر، اسباب بازی ها نیز از وسایل ضروری و اجتناب ناپذیر برای ورود کودک به جهان پیرامون است

 

 

 

در کنار صحبت ها و نوازش های پدر ومادر، اسباب بازی ها نیز از وسایل ضروری و اجتناب ناپذیر برای ورود کودکبه جهان پیرامون است. این وسایل توجه کودک را جلب و حواس او را تقویت میکند. انتخاب اسباب بازی مناسب در سنین مختلف کودک مسئله بسیار مهمی است کهباید کاملا مورد توجه قرار گیرد.

اسباب بازی ها از نوزادی تا ۶ ماهگی

نوزاد از نخستین روزهای تولد به ارتباط برقرارکردن با دیگران نیاز دارد. تمرینات تمرکزی و بازی ها در شکل گیری و تقویتاین مسئله تأثیر دارد.

در اولین مراحل زندگی، فعالیت های حسی ارجحیتدارند. تحریک حس بینایی به وسیله نشان دادن رنگ های مهیج و شاد کمک می کندتا به تدریج حس بینایی کودک هماهنگ شود. برای این منظور می توانید اسباببازی متحرک پرزرق و برق را بالای تخت کودک بیاویزید.

آهنگ عروسک های آوازخوان، لالایی ها و شعرهایمادر، شنوایی نوزاد را تحریک می کند. او می آموزد که منشأ صدا را تشخیص دهدو به تدریج می تواند سر و سپس بدن را به سمت صدا بچرخاند. به این ترتیب کمکم به دنیای پیرامون خود وارد می شود.

جغجغه را فراموش نکنید! از حدود ۳ ماهگی کودک میتواند با توجه به سلیقه اش، وسایلی که جلوی دستش است بردارد که جغجغه یکاسباب بازی ایده آل برای این سن است. کوچولو به صداهای جغجغه گوش می دهد واز آن برای ضربه زدن یا پرتاب کردن به سمت دیگران استفاده می کند. همچنینجغجغه وسیله ای عالی است تا او تنها بازی کردن را بیاموزد.

تا یک سالگی؛ اسباب بازی های ساده برای جلب توجه

دوران نوزادی تا یک سالگی مرحله رشد سریع بچهاست. در این سن هماهنگی بین چشم و دست کودک بهتر می شود و مهارت، حس بیناییو ادراک محیط اطراف پیشرفت می کند.

اولین و بهترین اسباب بازی برای تقویت اینهماهنگی «طبل» است. بچه ها عاشق این اسباب بازی هستند اما والدین نه چندانزیاد! برای اینکه زیاد اعصابتان را به هم نریزید، آن را یکسره در اختیارفرزندتان نگذارید.علاوه بر تمام اسباب بازی هایی که برای کودک فراهم میکنید، برای فرزندتان آوازهای ساده

 

بخوانید، با دستهایتان برایش شکلکدربیاورید و از او بخواهید تا در مقابل، عکس العمل نشان دهد و... اسباببازی های دستی، عروسک و حتی نشستن روی پای بزرگترها و بالا و پایین رفتنباعث بیداری و فعال شدن حافظه کودک می شود. تکرار حرکات ساده روزانه بهکودک اطمینان خاطر می دهد و نقطه آغاز تکامل دایره واژگان و ریتم و آهنگکودک می شود.

کتاب خواندن باعث گسترش واژگان و توجه کودک میشود. این موضوع در هر سن، در تمام اوقات روز و در هر شرایطی توصیه می شود. کتاب های مصور نیز تأثیر بالایی در تقویت قوه لامسه بچه ها دارد.

۱تا ۲سالگی؛ اسباب بازی های ابداعی

از این سن به بعد کودک به تمرکز نسبتاً خوبی میرسد و موقعیتی است که باید از آن بهره گرفت. رنگ آمیزی در این زمینه بسیارعالی است زیرا دست کودک را در خلاقیتش باز می گذارد و شناخت رنگ ها وتوانایی او در تعیین موقعیت در فضا کامل می شود. رنگ آمیزی و نقاشی بهترینفعالیت آرام کودکانی است که والدین آنها پر مشغله و گرفتار هستند!

یکی دیگر از کارهایی که در تقویت خلاقیت کودک مؤثر است ساخت کاردستی به کمک برگ های خشک شده است.

این کار واژگان مربوط به برگ ها، قدرت مشاهده ونشانه های زمانی فصلی را همراه با شناخت فصول تقویت می کند. این کار همچنینروشی است که کنجکاوی او را برای علاقه به یادگیری برمی انگیزد.

تا ۳سالگی؛ بازیهای تقویت حافظه

علاوه بر تمام روش های یادگیری، کودک می تواند کمکم مطالب را به خاطر بسپارد. به همین خاطر این سن بهترین زمان است تا بازیهای حافظه ای به او آموزش داده شود.

برای این منظور می توان یکی از کارت های جفت کهتصویر حیوانات و اشیای مختلف روی آنها کشیده شده را به کودک نشان داد ووقتی کودک جفت آن را پیدا کرد. کارت را کنار گذاشت.

همچنین می توان بازی های تعادلی را به بچه های کوچکتر آموزش داد. در این سن هماهنگی کودک تکامل می یابد.

و به یاد داشته باشید که: زمانی را برای تنهابازی کردن کودک درنظر بگیرید. بچه ها برای یادگیری زندگی نیاز دارند که گاه بدون دخالت بزرگترها بازی کنند؛ چه باعث تنبیه یا تشویق آنها شود

مریم سادات کاظمی

روزنامه کیهان ( www.kayhannews.ir

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

مامان بیتا
21 آبان 90 0:55
دوستان عزیز سلام
من و بابای بیتا منتظر حضور پر مهر شما در نمایشگاه اسباب بازی و سرگرمی های کودک و نوجوان هستیم.
23 الی 27 آبان90 تهران خیابان فاطمی خیابان حجاب مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان غرفه هواپیماهای جت رو

هیچ شادی نیست اندر این جهان ..........برتر از دیدار روی دوستان


عزیز خاله تولدت مبارک


سلام خاله جون خیلی دلمون می خواد که بیاییم نمایشگاه وشمارو ببینیم ولی صد حیف که خونه ی ما تبریزه.
خاله زهرا
21 آبان 90 3:16
مرسی از این اطلاعات


خواهش می کنم خانم.